bawmy się kulturalnie

Rowój elektroniki w autach a wzrost komfortu jazdy

Mimo, iż zewsząd docierają do nas plotki jak to klimat w którym przyszło nam żyć się nagrzewa producenci aut elitarnych próbują skusić swoich nabywców opcjami np. Lampy gatunku ksenony, klimatyzacja wielostrefowa, jak również podgrzewane krzesła. Komfort, który dawno temu dostępny był zaledwie dla odbiorców zamieszkujących rejony Skandynawii, dziś oferowane są nabywcom pojazdów w całej Europie. Podgrzewany fotel samochodowy to nic innego jak krzesła, które mają wbudowane wewnątrz w większości wypadków czworoboczne połacie grzewcze. Co jednakże począć, kiedy kondycja naszego portfela nie zezwala nam na tak kosztowny luksus?

czujnik parkowania - auta
Autor: Nacho
Źródło: http://www.flickr.com

Akumulator to część, która w każdym samochodzie jest potrzebna. Chociaż wszystko wokół jest udoskonalone pod względem technologicznym, akumulator nadal jest wrażliwy, przykładowo na ujemne temperatury. Gdy pojawia się srogi mróz można posiadać niemalże pewność, że samochód nie odpali – nawet te nowe modele. Z tego powodu wyprodukowano booster. Pozwala na awaryjny rozruch samochodu.
Zimą akumulator traci nawet 50% mocy na rozruch, a to oznacza, że raczej nie uruchomi się przy dużym mrozie. Z tego typu sytuacji są dwa wyjścia – odnalezienie pomocy u drugiego kierowcy albo użycie zewnętrznego sprzętu do rozruchu. Mówi się, że odpalenie auta z użyciem kabli uszkadza akumulator, jednakże booster to najlepszy i niegroźny sposób na rozruch silnika. Jest to bateria o dużej pojemności, gdzie przechowywana jest energia elektryczna. Jest niewielka, więc można ją wozić do auta. Jest również łatwa w obsłudze, zatem włączyć ją będzie w stanie jedna osoba. Aby rozruszać silnik, trzeba jedynie odpowiednio podłączyć booster – jego skuteczność zależy jednakże od mocy dostosowanej do pojemności silnika.
Często kłopoty sprawia nam nie tylko odpalanie auta, ale również zaparkowanie. Przydatne są więc czujniki parkowania. Nowe samochody czasami mają od razu takie akcesoria, dla starszych aut możemy je dokupić i własnoręcznie zamontować. Jak działa taki czujnik? Podpina się go przy zderzaku z przodu albo tylnym, a swoje działanie opiera na pomiarze, po jakim czasie wyemitowana przez niego fala ultradźwiękowa powraca. Fala powraca do czujnika po odbiciu się od przedmiotu, którym może być inny pojazd, drzewo albo bramka. Jeśli pojazd będzie przybliżał się do drugiego przedmiotu, czujniki parkowania zaczną wydawać ostrzegawcze dźwięki.

Akcesoria oraz dodatki, po które mają okazję sięgać obecnie kierowcy, okazują się niezwykle zróżnicowane oraz ciekawe. Pośród właścicieli aut dużym zainteresowaniem cieszą się obecnie kamery cofania. Z takim wyposażeniem wyjazd z parkingu, bramy lub garażu nie powoduje już żadnych trudności, gdyż wszystko widzi się na wyświetlaczu. Wspomniane urządzenie cieszy się szczególnym wzięciem wśród kierowców początkujących, którzy mają jeszcze kłopoty z cofaniem albo parkowaniem. Zazwyczaj czują się oni w samochodzie dość niekomfortowo i odczuwają znaczny stres. Kamery cofania pozwalają eliminować obawę, że podczas cofania samochodu nie dostrzeże się na czas zagrożenia: innego samochodu, przechodnia lub innej przeszkody. Nowoczesne kamery cofania to sprzęty dobrej jakości, wyprodukowane z trwałych tworzyw i solidne. Oferują je producenci wozów, jak także właściciele komisów oraz sklepików z częściami wymiennymi.

komputery - ogląd
Autor: Rick Flores
Źródło: http://www.flickr.com

Trudno nadążyć za tymi nowościami instalowanymi w najnowszych samochodach. Główne oraz najbardziej widoczne są światła do jazdy dziennej. Jeszcze do niedawna połączone ze światłami mijania, teraz najczęściej zastąpione przez paski LED. Z tego powodu nie skracamy żywotności żarówek w światłach mijania, a paski LED nie wymagają zbyt dużego napięcia. W zgodzie z przepisami, światła do jazdy dziennej podświetlają samochód oraz powodują, że jest widoczne w trakcie dnia, co jest najważniejsze.
Inną nowinką są różnego rodzaju ułatwienia w uchylaniu drzwi bagażnikowych. Niektórzy producenci instalują przyciski, których dotknięcie zapoczątkowuje mechaniczne otwarcie i zamknięcie drzwi. Niektóre postarały się o system otwierania bagażnika gestem. Wystarczy przesunąć stopą w pobliżu tyłu auta poniżej bagażnika, a już drzwi się otwierają. Jest to na pewno niezwykle użyteczne, gdy obie dłonie są zajęte.
Wszechobecna już w autach elektronika ( http://raiden.net.pl/o-nas/ ) jest zazwyczaj niezwykle pomocna. Co raz chętniej montowane czujniki cofania (poznaj informacje) powiadomią Cię, gdy zbliżysz się zbyt blisko jakiejkolwiek przeszkody lub innego samochodu. Niektóre czujniki cofania wyposażone są w kamery, a wtedy zaparkowanie auta jest raptem całkiem łatwe. Czujniki cofania mimo to nie były ostatnim wynalazkiem. Niektóre firmy instalują laserowe czujniki wokół samochodu, a one pomagają w wyszukaniu wolnego miejsca do parkowania a nawet same zaparkują.
Kluczyki też są już przereklamowane. Samochód zapalany jest guzikiem, a zbliżenie się do samochodu z pilotem już umożliwia otwarcie drzwi. W innych, droższych opcjach, można dopłacić za odczytywanie linii papilarnych na klamce albo na kierownicy. Istnieją systemy alarmujące o przysypianiu, o niezaplanowanej zmianie pasa jezdni, monitorujące poziom alkoholu we krwi oraz multum innych.

Postęp elektroniki w autach ma na celu uproszczenie nam jazdy oraz poprawę bezpieczeństwa na drodze. Mimo, że niektóre systemy mają jeszcze niewielkie kłopoty i czasem pokazują błędy, to elektronika ( http://raiden.net.pl/ ) samochodowa nadal się rozwija. Kto wie, może pewnego dnia samochody staną się całkowicie zmechanizowane, a my staniemy się tylko pasażerami.