bawmy się kulturalnie

Jak przyszykować rower do sezonu?

Dodatnia temperatura, mocniej promieniujące słońce i coraz dłuższy dzień powodują, że wiele osób właśnie przypomina sobie o rowerze, znajdującym się gdzieś w garażu bądź na balkonie. Przewidujemy dojazdy do pracy, dłuższe i krótsze weekendowe eskapady.

fitness - image

Autor: Gideon Van Tonder
Źródło: http://www.flickr.com

Aby plany te nie zostały jedynie w kwestii marzeń, powinniśmy zatroszczyć się o nasz rower miejski męski. Prawie za każdym razem okazuje się, iż rower zostawiony na parę miesięcy psuje się od stania. O czym trzeba pamiętać przed pierwszą w roku wycieczką? O co możemy zatroszczyć się sami, w taki sposób, aby pierwszy kontakt z bicyklem po zimowej przerwie przebiegł łagodnie?

fitness - stykówka

Autor: Gideon Van Tonder
Źródło: http://www.flickr.com

Pompowanie kółek niedużą pompką może nie być prostą oraz przyjemną czynnością, jednakże jest to trud, który z całą pewnością się opłaci. Zbyt nieduże ciśnienie w dętkach może przyczynić się do ich przebicia albo nawet do uszkodzenia opony (opony ciężarowe) oraz innych fragmentów koła, takich jak przykładowo obręcz. Poza tym, trudno będzie walczyć z oporami toczenia. Rozwiązania owego problemu są właściwie 2. Pierwsze to zakup profesjonalnej, stacjonarnej pompki – wtenczas napompowanie koła zajmie faktycznie kilka ruchów i nie zmęczy nawet dziecka. Drugie podejście łączy się z wymianą dętek na te z wentylem samochodowym (jeśli takich w swoim jednośladzie nie mamy), wtenczas bowiem pojawia się opcja napompowania opon przykładowo na pobliskiej stacji benzynowej. Naturalnie zawżdy zostaje opcja trzecia – zwykła, mała pompka.

fitness - rzut

Autor: Gideon Van Tonder
Źródło: http://www.flickr.com

O łańcuch w naszym bicyklu należałoby zadbać już jesienią. Suchy, zanieczyszczony jak też zostawiony w wilgotnej piwniczce napęd bardzo szybko pokryje się korozją. No cóż, mądry Polak po szkodzie. Jak zatem doprowadzić zapuszczony łańcuch do używalności? Jeśli nie jest aż tak niedobrze i łańcuch nie jest ubłocony, nie posiada śladów rdzy, a wyłącznie głośnym trzeszczeniem domaga się o smar – możemy go po prostu przesmarować używając do tego specjalnej oliwy do łańcuchów, a w przypadku ich braku, można zastosować samochodowy olej przekładniowy. Należy pamiętać, żeby nadmiar oleju przetrzeć szmatą do sucha, zapobiega to przylepianiu się brudu do łańcucha. Gdy nasz łańcuch jest już czysty, posmarowany oraz gotowy do pracy, można zacząć stosować się do kilku reguł, jakie przedłużą jego życie. Przygotuj również wszelkie konieczne akcesoria rowerowe.

Przerzutki, liny przerzutek i hamulców mechanicznych. Jednakowo jak łańcuch są to części podatne na rdzę i wnikanie wilgotności pod pancerze. Częstym symptomem zapuszczonych linek są (oprócz ciężko idących dźwigni hamulców automatycznych a także przerzutek) także problemy z regulacją owych ostatnich. Warto jest przesmarować wszystkie rowerowe linki oraz napuścić oliwę w główne miejsca wózka przerzutek albo manetek.