bawmy się kulturalnie

Wykaz najważniejszych zasad dotyczących używania sprzętu pływającego z silnikami na morzy czy zatoce.

Wypoczynek nad wodą jest jedną z najbardziej popularnych form spędzania wolnego czasu w ciepłe, upalne dni. Wiele osób będzie się jednak ograniczać tylko do leżenia na plaży i pływania na materacu, co najwyżej pożyczają oni rowerki wodne albo kajaki. Są jednak wielbiciele mocniejszych wrażeń, jacy spróbowaliby bardzo chętnie swoich sił na motorówkach albo skuterach wodnych, jakimi jak się okazuje można pływać w legalny sposób na wielu polskich akwenach.

Silnik w motorówce - patent sternika
Autor: LUDWIK BOEHM
Źródło: http://www.flickr.com

O ile jednak na rowerek wodny czy kajak nie trzeba mieć żadnych uprawnień, to w przypadku motorówek czy skuterów wodnych obowiązują już pewne przepisy. Mówią one, że jeśli wykorzystuje się silnik o mocy nie większej niż kilkanaście mechanicznych koni, to da się pływać nim bez żadnych uprawnień. Można zaliczyć do takich jednostek na przykład rozmaite pontony – idź-> szczegóły tu… – i łódki wędkarskie, a także coraz bardziej popularne houseboaty. Wprawdzie posiadają one długość czasem i ponad dziesięć metrów, to ze względu na moc silnika do użytkowania ich nie trzeba żadnego pozwolenia.

Przy mocniejszych jednostkach pływających niezbędny będzie patent motorowodny. Będzie on pozwalał na pływanie jednostkami mającymi dowolną moc na wodach śródlądowych i morskich wewnętrznych, a także na otwartym morzu w odległości do dwóch mil podczas dnia. Policja coraz częściej kontroluje sterników, czy posiadają uprawnienia na pływanie, i niestety w wielu przypadkach wymierzane są kary za ich nieposiadanie. A tak naprawdę kursy motorowodne Zegrze wcale nie są jakieś bardzo drogie, bo typowy ich koszt nie powinien przekroczyć tysiąca złotych razem z opłatami egzaminacyjnymi. A po odbyciu takiego kursu nie tylko będzie się miało potrzebne dokumenty, ale w pierwszej kolejności będzie się umiało bezpiecznie pływać.

zakres wszystkich kursów wchodzi przede wszystkim duża ilość teorii, zaczynając od konstrukcji łodzi i silników, a kończąc na znakach które obowiązują na szlakach wodnych. Sporą część takich kursów stanowią manewry łodzią. Trwają one przeciętnie dwie lub trzy godziny i w czasie nich ćwiczy się wszystko, co będzie potrzebne przyszłemu sternikowi na łodzi.